PCV – właściwości i zastosowanie reklamie

utworzone przez | 22 lutego 2021

22 lutego 2021

PCV jest, obok PMMA (popularnie zwanego pleksi), jednym z najczęściej wykorzystywanych w reklamie tworzyw sztucznych. Dlaczego? O popularności polichlorku winylu decyduje kilka jego cech: uniwersalność i wszechstronność materiału, łatwość obróbki (również przez termoformowanie) oraz wytrzymałość i odporność na rozmaite czynniki i substancje (w tym niekorzystne warunki atmosferyczne), a wszystko to przy stosunkowo niskiej wadze materiału. Ponadto PCV jest po prostu ekonomiczne i umożliwia tworzenie tanich materiałów POS, stanowiących podstawę reklamy BTL. Czym jest polichlorek winylu i co można z niego zrobić? Dlaczego reklama z PCV się opłaca?

Co to jest PCV? 

Jak już wspomniano we wstępie, PCV to polichlorek winylu, którego prawidłowy, polskojęzyczny skrót brzmi: PCW. Popularne PCV, będące z kolei skrótem od angielskiej nazwy polimeru, to tak naprawdę PVC (od polyvinyl chloride). Mimo że skrótowiec PCV jest w języku polskim niepoprawny językowo i logicznie, to na tyle mocno się zakorzenił w codziennym słownictwie, że jest powszechnie stosowany i rozumiany. Co dokładnie się pod nim kryje? 

Polichlorek winylu jest syntetycznym polimerem, który należy do grupy związków winylowych. Historia PCV liczy blisko 200 lat, ale dopiero badania z lat 30, XX wieku, prowadzone przez Waldo Semona pozwoliły na spopularyzowanie jednego z najpopularniejszych obecnie tworzyw sztucznych. Jego odkrycie polegało na zastosowaniu takiej mieszanki syntetycznych polimerów, która dała substancję elastyczną, ale nie lepką. 

Właściwości PCV

Popularność PCV wynika przede wszystkim z właściwości tego tworzywa. To, maksymalnie uniwersalny materiał, pozwalający na tworzenie zarówno twardych / sztywnych, jak i miękkich / elastycznych produktów rozmaitego przeznaczenia. PCV jest bardzo plastyczne i bezproblemowe w obórce mechanicznej (ręcznej, maszynowej) i termicznej, może być również dowolnie zadrukowywane oraz oklejane, a także łączone z innymi materiałami. 

Najważniejsze zalety PCV:

  • łatwość formowania, obrabiania, barwienia, zdobienia,
  • stosunkowo niski koszt produkcji materiałów z PCV,
  • trwałość i wytrzymałość,
  • wysoka odporność mechaniczne,
  • wysoka odporność na korozję i warunki atmosferyczne,
  • odporność na działanie wielu rozpuszczalników,
  • szczelność (PCV nie wchodzi w reakcję z żywnością, zapachy i substancje zamknięte w odpowiednio dobranych opakowaniach z PCV, miękkich lub twardych, nie przenikają na zewnątrz.

PCV nie jest oczywiście materiałem idealnym i posiada również wady. Należą do nich przede wszystkim stosunkowo niska odporność na zarysowania i wgniecenia, niska odporność na wysokie temperatury, skłonność do blaknięcia pod wpływem promieniowania UV (w przypadku PCV barwionego) oraz słaba przepuszczalność powietrza (ta cecha ma jednak znaczenie wyłącznie w specyficznych sytuacjach, np. w kontekście zastosowania PCV przez branżę meblarską, do tapicerowania mebli). 

Rodzaje PCV

Podstawowy podział PCV to podział ze względu na właściwości tworzywa, w ramach których wyróżnia się: 

  • PCW twardy (PCV – U) to polichlorek winylu nieplastyfikowany, można go dowolnie formować oraz barwić lub tworzyć produkty przezroczyste; PCV – U charakteryzuje się wysoką trwałością i wytrzymałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne i działanie wielu rozpuszczalników; ten rodzaj PCW wykorzystuje się m.in. w branży spożywczej, medycznej i w budownictwie;
  • PCW miękki (PCV – P) to polichlorek winylu plastyfikowany, charakteryzujący się bardzo dużą elastycznością, można z niego wykonywać produkty miękkie i giętkie, które równocześnie są odporne na rozdzieranie / łamanie i szczelne (uniemożliwiają np. przenikanie zapachów i substancji ciekłych); ten rodzaj PCW wykorzystuje m.in branża elektrotechniczna, motoryzacyjna, budowlana i wykończeniowa, ogrodnicza.

Zastosowanie PCV

PCV, dzięki swojej wszechstronności, znajduje zastosowanie w wielu branżach i sektorach gospodarki. Oprócz reklamy i marketingu, w których wykorzystywany jest do wytwarzania rozmaitych materiałów POS (o tym niżej), jest używany również do produkcji m.in.:

  • wykładzin podłogowych, dywanów i tapet,
  • dywaników samochodowych i innych elementów wyposażenia aut,
  • nowoczesnej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • elementów i akcesoriów wykończeniowych (do wnętrz, np. listew przypodłogowych),
  • elementów instalacyjnych i elektrotechnicznych (np. rur, izolacji, osłonek przewodów)
  • artykułów gospodarstwa domowego (worki, woreczki, opakowania na produkty żywnościowe).

Po PCV sięga również branża medyczna – z polimeru wykonuje się m.in. strzykawki, cewniki, sondy i dreny, a także branża spożywcza, która szeroko korzysta z rozmaitych opakowań – bezpiecznych dla człowieka, przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Z PCV produkuje się ponadto różnego rodzaju folie, które znajdują zastosowanie w różnych branżach, od budowlanej i wykończeniowej, po spożywczą. 

Reklama na PCV

PCV wykorzystywane jest przez branżę reklamową i marketingową do tworzenia rozmaitych materiałów POS (z j.ang. Point of Sale) lub POSM (z j.ang. Point Of Sale Marketing). To mniejsze i większe produkty i konstrukcje stosowane jako funkcjonalne nośniki reklamy typu BLT (z j.ang. Below The Line), czyli reklamy poza środkami masowego przekazu. Zadaniem materiałów POS z PCV jest najczęściej wspieranie sprzedaży tu i teraz, poprzez skuteczne wyróżnianie konkretnych produktów, usług lub wybranych marek, przyciąganie uwagi konsumentów i wpływanie na ich decyzje dotyczące zakupu tych produktów lub usług. 

Materiały POS, czyli reklama z PCV

Materiały POS wytwarzane z PCV lub z użyciem PCV można podzielić na miękkie / elastyczne (np. wobblery / kiwaki, shelfstoppery, listwy reklamowe i cenowe) oraz twarde / sztywne (np. tabliczki z PCV, podstawki, stojaki, dyspensery, displaye). Produkty reklamowe z PCV mogą służyć do postawienia ich na ladzie lub podłodze, a także do zamontowania ich do dowolnego mebla lub ściany, bądź do podwieszenia pod sufitem. Swoją uniwersalność w reklamie PCV zawdzięcza wymienionym wyżej właściwościom i zaletom, przede wszystkim: elastyczności, trwałości i wytrzymałości, bezproblemowej obróbce oraz możliwości dowolnego zadrukowania całej lub części powierzchni winylu. 

Tablice i tabliczki z PCV

Jedną z najszerszych kategorii wśród produktów reklamowych z polichlorku winylu stanowią tabliczki PCV. Tabliczki mogą mieć dowolny rozmiar i kształt oraz wybarwienie lub pozostawać bezbarwne / przeźroczyste. Na tabliczkach można umieszczać dowolne informacje, w postaci grafik i/lub napisów, zarówno poprzez nadruk (tabliczki PCV z nadrukiem), jak i oklejanie tworzywa. Tabliczki mogą również służyć do tworzenia zmiennych ekspozycji, w których za przezierną warstwą tworzywa umieszcza się plakaty lub ulotki. 

Podsumowanie

PCV to jedno z najpowszechniej używanych tworzyw sztucznych. W reklamie PCV stanowi jeden z trzech podstawowych materiałów (obok pleksi i papieru) do tworzenia materiałów POS. Z polichlorku winylu produkujemy m.in.: różnego rodzaju i przeznaczenia tabliczki PCV (tabliczki reklamowe PCV, tabliczki informacyjne PCV, tabliczki znamionowe PCV), a także elastyczne materiały POS, wykorzystywane np. do promowania / reklamowania wybranych produktów w sklepach (kiwaki / wobblery z PCV, listwy reklamowe z PCV itp.). Reklama na płycie PCV i reklamy z PCV to rozwiązania, które łączą trwałość i wytrzymałość materiałów POS z wszechstronnością i uniwersalnością zastosowania tworzywa, przy zachowaniu stosunkowo niskich kosztów produkcji.