Zastosowanie tworzywa PET w reklamie

utworzone przez | 27 lipca 2021 | 0 komentarzy

27 lipca 2021 | 0 komentarzy

About The Author

PET to stosunkowo nowe tworzywo sztuczne – jego historia sięga lat 40. XX wieku, a do powszechnego użycia wszedł w latach 80. XX wieku. Obecnie z tworzywa PET produkuje się setki miliardów opakowań rocznie (przede wszystkim butelek PET), a naukowcy intensywnie pracują nad jego recyclingiem i biodegradacją. Z tworzywa PET korzysta również branża reklamowa, w której PET wykorzystywany jest m.in. do tworzenia elastycznych elementów wystrojów sklepów i punktów usługowych oraz opakowań rozmaitych produktów. Jakie tworzywo kryje się pod nazwą PET? Jaka jest jego historia, rodzaje i właściwości?

Tworzywo PET – co to jest?

Tworzywo PET, czyli Politereftalan Etylenu, to termoplastyczny polimer z grupy poliestrów, który stosuje się na szeroką skalę do produkcji włókien syntetycznych oraz różnego rodzaju opakowań. PET może powstawać w wyniku polikondensacji kwasu tereftalowego i glikolu etylenowego, polikondensację kwasu tereftalowego i tlenku etylenu lub alkoholizę tereftalanu dimetylu i glikolu etylenowego a następnie polikondensację tereftalanu bis (2-hydroksyetylu).

Tworzywo PET w reklamie

Historia tworzywa PET

Tworzywo PET zostało odkryte w latach 40. XX wieku – wówczas służyło do wytwarzania cienkich folii. Rozwój technologii pozwolił jednak zmodyfikować sposób produkcji tworzywa, dzięki czemu już na początku lat 70. XX wieku możliwe było otrzymywanie produktów twardszych i trwalszych, które z wyglądu przypominały szkło, pozostając równocześnie lekkimi i nietłukącymi.

Do najbardziej rozpoznawalnych zastosowań tworzywa należą produkowane z niego butelki do napojów bezalkoholowych (wód i napojów kolorowych), które zresztą powszechnie nazywane są butelkami PET. Za wynalazcę butelki PET uznaje się Nathaniela Wyeth’a, który w 1973 roku otrzymał prawo patentowe na swój wynalazek. W 1978 roku na rynku pojawiły się pierwsze butelki z tworzywa PET (dwulitrowe). Już w latach 80. XX wieku produkcja opakowań PET sięgała 6 miliardów sztuk rocznie. Szacuje się, że w 2021 roku produkcja osiągnie poziom pół biliona sztuk, a sprzedaż będzie się utrzymywać na poziomie niemal miliona butelek PET na minutę!

Właściwości tworzywa PET

Tworzywo PET charakteryzuje się wysoką przeziernością, udarnością, elastycznością / ciągliwością i wytrzymałością zmęczeniową. Ponadto PET można poddawać dowolnej obróbce mechanicznej oraz kształtować z wykorzystaniem procesów termicznych. Tworzywo wyróżnia wysoka odporność chemiczna na rozpuszczalniki, oleje mineralne i środki czyszczące, dzięki czemu jest bezproblemowe do utrzymania w czystości i dezynfekcji – to cecha szczególnie ważna w kontekście materiałów POS!

Oto najważniejsze cechy i właściwości tworzywa PET:

  • wysoka przezierność
  • duża twardość i sztywność (w zależności od rodzaju zastosowanego tworzywa i przeznaczenia danego produktu)
  • wysoka wytrzymałość na pełzanie, czyli największe naprężenie, które nie spowoduje rozerwania włókien (lepsza od poliamidów)
  • wysoka odporność na działanie wielu czynników chemicznych
  • odporność na czynniki atmosferyczne i korozję naprężeniową
  • wysoka wytrzymałość mechaniczna i cieplna
  • duża udarność (stabilna w szerokim zakresie temperatur)
  • wysoka stabilność kształtów
  • minimalna chłonność wody (0.02 %)
  • brak szkodliwych substancji małocząsteczkowych (dzięki czemu PET jest dopuszczony do kontaktu z żywnością, posiada stosowne atesty)
  • łatwość obróbki mechanicznej – cięcie, bigowanie, dobra skrawalność i polerowność
  • łatwość obróbki termicznej – gięcie, termoformowanie

Wadą tworzywa PET jest dość wysoka podatność na zarysowania.

Tworzywo PET w reklamie

Wykorzystanie tworzywa PET

PET znajduje zastosowanie w wielu branżach i sektorach. Po PET sięga przemysł maszynowy i samochodowy, elektrotechniczny i elektromaszynowy, producenci elektroniki oraz artykułów gospodarstwa domowego. Z tworzywa PET produkuje się m.in. różnego rodzaju elementy wyposażenia kuchni i sprzętów kuchennych, opakowania przeznaczone do przechowywania i transportowania żywności i napojów (butelki, butle, pojemniki mikrofalowe itp.), opakowania i blistry do przechowywania, porcjowania i sprzedaży kosmetyków oraz preparatów farmaceutycznych i medycznych. W bardziej wyspecjalizowanych sektorach, takich jak elektrotechnika i elektronika, z PET wytwarza się m.in.: elementy cewek, gniazda i złącza, przekaźniki, precyzyjne łożyska, koła zębate i krzywki, a także elementy maszyn biurowych, komputerów, monitorów i drukarek, a także pokryw lamp. Tworzywo PET znajduje również zastosowanie w produkcji akcesoriów fotograficznych, m.in. błon i klisz fotograficznych.

Reklama PET, czyli PET w branży reklamowej

Branża reklamowa sięga po tworzywo PET w sytuacjach, które wymagają zastosowania przeziernego i elastycznego materiału. Ogromną zaletą PET jest dopuszczenie go do kontaktu z żywnością – to właśnie to tworzywo jest używane do produkcji bezpiecznych opakowań, które dodatkowo mogą być skutecznym nośnikiem dowolnych informacji i treści reklamowych. Ponadto tworzywo PET daje wiele możliwości łatwej obróbki termicznej i mechanicznej, co pozwala na projektowanie szerokiego spektrum produktów w rozmaitych kształtach i różnych gabarytach.

W D-POS tworzywo PET wykorzystujemy do produkcji różnego rodzaju materiałów POS. Z tzw. płyt PET wytwarzamy się m.in. szyldy i stojaki reklamowo – informacyjne, stojaki na ulotki, broszury czy katalogi, a także ochronne osłony plakatów. Ponadto z tworzywa PET produkowane mogą być: wobblery i kiwaki reklamowe, zawieszki cenowe i promocyjne lub informacyjne, uchwyty etykiet z cenami i listwy cenowe. W zależności od indywidualnych potrzeb i zamówień naszych Klientów – tworzywo PET możemy również zastosować do produkcji rozmaitych elementów wyposażenia i wystroju placówek handlowych i usługowych, reklamowych osłon do różnego rodzaju urządzeń, maszyn i automatów, a także personalizowanych opakowań do przechowywania żywności, kosmetyków, preparatów medycznych i farmaceutycznych oraz zabawek – wszystko oczywiście z opcją dowolnego zadrukowania lub oklejenia (np. w celu wyeksponowania logo lub nazwy marki).

Podsumowanie

Tworzywo PET jest wysokiej jakości tworzywem sztucznym, które może być wykorzystywane na wiele różnych sposobów. Z tworzywa PET produkowane są przede wszystkim opakowania na żywność i napoje (wśród nich najpopularniejsze przedstawicielka rodziny – butelka PET), a także różnego rodzaju elementy wystroju sklepów i punktów usługowych, czyli materiały POS (ułatwiające skuteczną reklamę i sprzedaż produktów, bądź usług). Branża reklamowa stosuje PET wszędzie tam, gdzie potrzebny jest atestowany, dopuszczany do kontaktu z żywnością, przezierny materiał, będący równocześnie bezproblemowym w obróbce i łatwym do wykończenia w dowolny sposób (np. poprzez oklejanie lub zadrukowywanie).

Tworzywo PET w reklamie

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy się tworzyć pomocne i wartościowe treści, dlatego będziemy wdzięczni za ocenę tego artykułu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 + 9 =