+48 22 678 07 27 biuro@d-pos.pl

Co to jest folia monomeryczna?

Monomer i folia monomeryczna – definicje

Monomer to określenie stosowane w chemii, nazywające cząsteczki tego samego lub kilku związków chemicznych, z których w wyniku polimeryzacji mogą powstać polimery – podstawowy budulec tworzyw sztucznych. Do syntezy polimerów stosuje się monomery z trzech podstawowych grup: monomery winylowe, monomery cykliczne i monomery funkcyjne.

Najważniejsze cechy folii monomerycznych

Folia monomeryczna to podstawowa i najtańsza folia samoprzylepna, która znajduje zastosowanie w tradycyjnej reklamie, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Folie monomerowe są przeznaczone do aplikacji wyłącznie na płaskie (bez wytłoczeń, zagłębień, falowań, karbowań czy wypustek) i sztywne (o zwartej strukturze, stabilne wymiarowo i nieodkształcające się) powierzchnie, przede wszystkim do zastosowań krótkookresowych, opcjonalnie również średniookresowych. Przyjmuje się, że wysokiej jakości folia monomeryczna sprawdzi się jako nośnik dowolnej reklamy / ogłoszenia w okresie do 3 lat.

Elementy składowe folii monomerycznej

Folia monomeryczna, podobnie jak każda folia samoprzylepna, składa się z trzech podstawowych warstw: folii, kleju i podkładu. Folia jest główną, wierzchnią warstwą produktu, która może być zadrukowywana w wybranej technice, a następnie dodatkowo zabezpieczana laminatem – wówczas to laminat tworzy czwartą, najbardziej zewnętrzną warstwę finalnego produktu.

Pod folią znajduje się warstwa kleju – obustronnie kleista, nazywana dzięki temu również filmem klejowym. Zdecydowanie najczęściej stosowany jest przezroczysty klej akrylowy (klej wodorozcieńczalny). Można również zamówić folię monomeryczną wyposażoną w warstwę kleju szarego lub czarnego, który skutecznie maskuje powierzchnię, na którą naklejany jest produkt, niwelując niechciany i nieestetyczny efekt przebijania tła spod naklejki. Alternatywą dla kleju akrylowego, który dość szybko się starzeje i wchodzi w reakcję z wodą osłabiającą jego właściwości klejące, jest klej rozpuszalnikowy – nie wchodzący w reakcję z wodą i trwalszy.

Trzecią i ostatnią warstwą folii monomerycznej jest nośnik produktu, czyli podkład, na który nanoszona jest folia wraz z klejem. Najczęściej stosowane są podkłady papierowe o różnej gramaturze, jedno lub dwustronnie silikonowane, a najlepszym – papier o wysokiej gramaturze i dwustronnie silikonowany. Dlaczego? Im wyższa gramatura papieru (czyli im grubszy papier podkładowy), tym łatwiej odkleić od niego folię podczas jej aplikacji. Jeśli zaś chodzi o silikonowanie – papier jednostronnie silikonowany może łatwo chłonąć wilgoć z otoczenia, kurczyć się i powodować falowanie folii, co utrudnia jej perfekcyjny zadruk, dlatego zdecydowanie bezpieczniejszy dla produktu jest papier dwustronnie silikonowany.

Kolory folii monomerycznych

Folia monomeryczna dostępna jest w dwóch podstawowych wersjach: w kolorze białym (matowym lub błyszczącym) i bezbarwna. Są też folie kolorowe, czyli folie ploterowe.

Białe folie monomeryczne mogą się różnić między sobą odcieniem bieli i występować m.in. w zabarwieniu biało – niebieskawym, biało – żółtawym lub biało – szarawym. Najlepsi producenci materiałów reklamowych i marketingowych tworzonych na foliach monomerycznych dążą do uzyskania bazy w kolorze idealnej, czystej bieli. Wybór folii w odpowiedniej tonacji może mieć bowiem kluczowe znaczenie dla odbioru gotowego produktu, w zależności od rodzaju i natężenia światła, na które reklama jest wyeksponowana, a także techniki druku i kolorów zastosowanych podczas drukowania.

Czynnikami, które dodatkowo wpływają na sposób odbierania kolorów oraz nasze odczucia związane z gotowym materiałem reklamowym / marketingowym jest zastosowanie wykończenia matowego lub błyszczącego. Folia monomeryczna występuje w różnych stopniach głębokości matu, w satynie, w półmacie, półbłysku oraz różnych stopniach połysku, aż do powierzchni lustrzanych. Zastosowanie konkretnego rodzaju wykończenia pozwala uzyskać różny efekt końcowy i nadać reklamie / ogłoszeniu dowolnego charakteru. Należy również pamiętać, że finalny odbiór danego produktu zależy również od personalnych predyspozycji i preferencji adresata reklamy.

Obróbka i wykańczanie folii monomerycznej

Folia monomeryczna jest bezproblemowa w obróbce, można ją dowolnie zadrukowywać i docinać do wybranego kształtu, zarówno przed, jak i po zadruku.

Druk na folii monomerycznej

Drukowanie na folii monomerycznej realizowane może być z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik i zaawansowanych urządzeń, zarówno ploterów drukujących UV (rolowych lub stołowych), jak i z wykorzystaniem druku eco-solventowego . Metodę zadruku należy każdorazowo dobrać do konkretnego zlecenia, szczegółowych parametrów folii i jej przeznaczenia (m.in. miejsca ekspozycji).

Ciecie folii monomerycznej

Cięcie, przycinanie i docinanie folii do pożądanego rozmiaru i kształtu może być realizowane z najwyższą precyzją, dzięki zastosowaniu zaawansowanych ploterów tnących, przede wszystkim laserowych.

Laminacja folii monomerycznej

W celu uzyskania maksymalnie trwałości i wytrzymałości materiałów wykonanych z folii monomerycznej – powierzchnię folii zabezpiecza się laminatem. To specjalna, dodatkowa warstwa ochronna, która zabezpiecza zadrukowaną powierzchnię folii przede wszystkim przed uszkodzeniami mechanicznymi i promieniowaniem UV.

Aplikacja folii monomerycznej

Niewielkie produkty z folii monomerycznej, posiadające odpowiednio grupy podkład papierowy – są stosunkowo łatwe do samodzielnego montażu na wybraną, płaską powierzchnię. W przypadku aplikacji folii monomerycznej w dużych rozmiarach, również w sytuacjach, w których produkt składa się z kilku elementów / pasów – najlepiej zlecić zadanie doświadczonej ekipie montażowej.

Metodę aplikacji folii należy dopasować do rodzaju zastosowanego kleju. W przypadku folii wyposażonej w warstwę kleju akrylowego – folia może być montowana wyłącznie na czystą i suchą powierzchnię. Klej wchodzący w reakcję z wodą straciłby swoje właściwości (częściowo lub całkowicie), a dodatkowo, wypierany z wodą na zewnątrz folii, skutecznie osłabiałby jej przyczepność.

Zastosowanie folii monomerycznej – przykłady

Folia monomeryczna jest jednym z najpopularniejszych materiałów stosowanych do tworzenia elementów kampanii reklamowych i marketingowych. Przykłady użycia samoprzylepna folii:

  • materiały reklamowe / marketingowe / informacyjne do przyklejania na dowolnych tablicach, planszach i szyldach – bezpośrednio (jeśli powierzchnia jest płaska i sztywna) lub po naklejeniu materiałów na tworzywa sztuczne, np. PCV, plexi, dibond;
  • naklejki, wlepki i etykiety – różnego przeznaczenia i zastosowania;
  • oklejanie samochodów – wyłącznie płaskich fragmentów karoserii;
  • oklejanie witryn (np. sklepowych, punktów finansowych lub usługowych) i okien wystawowych – w zależności od potrzeb: od zewnątrz i od wewnątrz;
  • oklejanie mebli, drzwi (pod warunkiem, że ich powierzchnia jest płaska), szyb, przepierzeń w biurach itp.;
  • oklejanie elementów różnego rodzaju aranżacji reklamowych / marketingowych, np. stoisk na targach, stoisk na wystawach itp.

Folie monomeryczne a inne rodzaje folii – porównanie

Folia monomeryczna jest najtańszym rodzajem folii. Stosuje się ją przede wszystkim w krótkoterminowych działaniach reklamowo – marketingowych, produkując materiały przeznaczone do aplikacji wyłącznie na płaskich, gładkich i sztywnych powierzchniach.

Folia monomeryczna a folia polimerowa

Folie polimerowe, w przeciwieństwie do folii monomerycznych, charakteryzują się lekką elastycznością, dzięki której mogą być stosowane nie tylko na powierzchniach idealnie płaskich i gładkich, ale również na powierzchniach delikatnie formowanych, posiadających niewielkie przetłoczenia czy wypukłości. Folie polimerowe nadają się do zastosowań średniookresowych, również w trudniejszych warunkach zewnętrznych, gdzie narażone są na intensywne działanie czynników atmosferycznych (w tym promieniowania UV) – ich trwałość szacuje się na okres około 7 lat.

Folia monomeryczna a folia wylewana

Folia wylewana to folia z górnej półki, najdroższa, ale również najbardziej plastyczna / elastyczna i najtrwalsza. Folię wylewaną można stosować zarówno na wymagających powierzchniach płaskich, jak i do oklejania powierzchni z przetłoczeniami, profilowanych, fałdowanych, z dowolnymi zagięciami, wgłębieniami czy wytłoczeniami. Ten rodzaj folii jest m.in. stosowany do oklejania samochodów. Folie wylewane nadają się do zastosowań długookresowych, a ich trwałość szacuje się na okres około 10 lat.

Podsumowanie

Folia monomeryczna to podstawowa i najtańsza folia stosowana do tworzenia krótko i średniookresowych reklam zewnętrznych i wewnętrznych. To tworzywo łatwe do zadrukowania i docięcia na dowolny kształt, przeznaczone do aplikacji na płaskie i stabilne powierzchnie, m.in. tablice wykonane z PCV, plexi, dibondu, szkła czy blachy, ale również na prostych powierzchniach płyt meblowych i paneli szklanych, na szybach i witrynach sklepowych oraz na prostych elementach karoserii samochodów.