+48 22 678 07 27 biuro@d-pos.pl

Formaty i wymiary plakatów

Plakat jest niezmiennie najczęściej zlecanym i wykonywanym wyrobem poligraficznym, należącym do szerokiej rodziny tzw. akcydensów, czyli druków niebędących ani książką, ani czasopismem. Siostrami plakatu są więc ulotka i wizytówka, a bratem… znaczek pocztowy. Za dalszą rodzinę plakatu uznajmy mandaty czy druki typu KP i KW. Plakaty drukowane są jednostronnie, na specjalnym papierze plakatowym, mogą mieć różne rozmiary i różne przeznaczenie. Jakie rodzaje, formaty i wymiary plakatów można zamówić?

Typologia plakatów

Plakaty to najbardziej rozpoznawalni przedstawiciele tzw. grafiki użytkowej, które w zależności od swojego przeznaczenia i tematyki – mogą pełnić różne funkcje i zostać sklasyfikowane m.in. jako plakat filmowy, plakat reklamowy, a także plakat propagandowy czy plakat wyborczy. Osobną, prężnie rozwijającą się kategorią, są plakaty dekoracyjne, stosowane w aranżacjach wnętrz (niektóre plakaty użytkowe również trafiają do naszych domów w roli dekoracji ściennej, np. te charakteryzujące się wyjątkowym stylem artystycznym, unikatowością haseł, prestiżem autora itp.). Plakaty dzieli się również na plakaty wewnętrzne i zewnętrzne.

Rodzaje plakatów ze względu na przeznaczenie

Typologia plakatów ze względu na ich przeznaczenie dzieli plakaty m.in. na:

  • plakaty reklamowe – plakaty będące nośnikami reklamy outdoorowej, stosowane w przestrzeni publicznej (zarówno wewnątrz budynków, jak i na zewnątrz) w celu promowania konkretnego produktu, usługi lub marki,
  • plakaty filmowe / plakaty kinowe – plakaty promujące konkretny film lub wydarzenia związane z jego promocją i wejściem na ekrany kin,
  • plakaty teatralne – plakaty promujące konkretne przedstawienie teatralne lub wydarzenia związane z jego promocją,
  • plakaty muzyczne – plakaty promujące wydarzenia muzyczne, m.in. koncerty czy nowe płyty artystów,
  • plakaty sportowe – plakaty promujące wydarzenia sportowe,
  • plakaty społeczne – plakaty realizowane w ramach rozmaitych kampanii społecznych, mające np. zwrócić uwagę na wybrane problemy czy promować określone zachowania,
  • plakaty propagandowe – plakaty niezwykle popularne w czasach PRL, których celem było ratowanie nastrojów społecznych, promowanie wybranych ideologii oraz zachęcanie… do wyrabiania 200% normy podczas pracy.

Plakaty wewnętrzne i plakaty zewnętrzne

Ten podział plakatów zakłada, że mogą być one drukowane z myślą o ekspozycji wewnątrz pomieszczeń lub na zewnątrz. Plakaty wewnętrzne, przeznaczone do umieszczenia ich w różnego rodzaju instytucjach, kinach i teatrach, galeriach handlowych oraz prywatnych domach mogą być drukowane na zwykłym, ekonomicznym papierze plakatowym. W przypadku plakatów zewnętrznych konieczne jest zastosowanie specjalistycznego papieru plakatowego (plakatów reklamowych i marketingowych, plakatów promujących na ulicach film i przedstawienia, różnego rodzaju wydarzenia) o podniesionej odporności na czynniki atmosferyczne.

Współczesne plakaty powielane są w nowoczesnych technikach drukarskich, takich jak druk UV (stołowy lub rolowy), druk eco-solventowy, na przeznaczonym do tego papierze plakatowym – różnego rodzaju, w zależności od docelowej lokalizacji plakatu oraz indywidualnych potrzeb i oczekiwań zamawiającego wydruk.

Rozmiary plakatów

Formaty i rozmiary plakatów to uniwersalny sposób opisywania ich wymiarów. Najczęściej drukowane są plakaty w formacie A – to tzw. format zasadniczy. Formaty B i C to formaty pomocnicze.

Nie ma jednej, ogólnie obowiązującej definicji, określającej minimalny standardowy rozmiar plakatu czy wielkość arkusza, od którego wydruk nazywa się właśnie plakatem. Umownie przyjmuje się, że plakatami nazywamy wydruki od formatu A4 lub A3 wzwyż, od formatu B4 wzwyż i od formatu C4 wzwyż. Mniejsze formaty wybiera się do wydruku ulotek.

Plakaty w formacie A

Symbole i wymiary arkuszy drukowanych w formacie A:

  • A0, wymiar: 841 x 1189 mm (w poziomie: 1189 x 841 mm)
  • A1, wymiar: 594 x 841 mm (w poziomie: 841 x 594 mm)
  • A2, wymiar: 420 x 594 mm (w poziomie: 594 x 420 mm)
  • A3, wymiar: 297 x 420 mm (w poziomie: 420 x 297 mm)
  • A4, wymiar: 210 x 297 mm (w poziomie: 297 x 210 mm)
  • A5, wymiar: 148 x 210 mm (w poziomie: 210 x 148 mm)
  • A6, wymiar: 105 x 148 mm (w poziomie: 148 x 105 mm)
  • A7, wymiar: 74 x 105  mm (w poziomie: 105 x 74 mm)

Plakaty w formacie B

Symbole i wymiary arkuszy drukowanych w formacie B:

  • B0, wymiar: 1000 x 1400 mm (w poziomie: 1400 x 1000 mm)
  • B1, wymiar: 700 x 1000 mm (w poziomie: 1000 x 700 mm)
  • B2, wymiar: 500 x 700 mm (w poziomie: 700 x 500 mm)
  • B3, wymiar: 350 x 500 mm (w poziomie: 500 x 350 mm)
  • B4, wymiar: 250 x 350 mm (w poziomie: 350 x 250 mm)
  • B5, wymiar: 175 x 250 mm (w poziomie: 250 x 175 mm)
  • B6, wymiar: 125 x 175 mm (w poziomie: 175 x 125 mm)
  • B7, wymiar: 88 x 125 mm (w poziomie: 125 x 88 mm)

Plakaty w formacie C

Symbole i wymiary arkuszy drukowanych w formacie C:

  • C0, wymiary: 917 x 1297 mm (w poziomie: 1297 x 917 mm)
  • C1, wymiary: 648 x 917 mm (w poziomie: 917 x 648 mm)
  • C2, wymiary: 458 x 648 mm (w poziomie: 648 x 458 mm)
  • C3, wymiary: 324 x 458 mm (w poziomie: 458 x 324 mm)
  • C4, wymiary: 229 x 324 mm (w poziomie: 324 x 229 mm)
  • C5, wymiary: 162 x 229 mm (w poziomie: 229 x 162 mm)
  • C6, wymiary: 114 x 162 mm (w poziomie: 162 x 114 mm)
  • C7, wymiary: 81 x 114 mm (w poziomie: 114 x 81 mm).

Plakaty w niestandardowych rozmiarach

Plakaty mogą być również drukowane w dowolnych, niestandardowych rozmiarach, np. w formie szarf (wydruk długi i wąski) oraz kształtach (precyzyjne docinanie wykonuje się po wykonaniu wydruku). Dostępność wydruku w nietypowym rozmiarze jest uzależniona od maszyn drukujących dostępnych w danej drukarni. W D-POS dysponujemy najnowocześniejszymi, zaawansowanymi technologicznie ploterami drukującymi: stołowymi (o maksymalnej powierzchni druku 2,1 m na 3,1 m) i rolowymi (o maksymalnej szerokości druku 1,6 m).

Wymiar plakatu w komunikacji z klientem

Klienci zamawiający plakaty prywatnie często nie znają rozmiarów poszczególnych formatów i/lub nie są sobie w stanie wyobrazić jak duży będzie plakat w danym wymiarze. Problem stanowią zwłaszcza formaty większe niż A4, B4 i C4. Komunikując się z Klientami można używać więc opisów odnoszących się do ludzkiej sylwetki, które pozwolą im zwizualizować sobie poszczególne formaty: np. plakat zakrywający całą sylwetkę (B0 w pionie), plakat na rozpiętość ramiom (A0 w poziomie) itp. Można również odwoływać się w opisie do najbardziej rozpoznawalnego formatu, którym jest A4 i opisywać kolejne formaty jako jego wielokrotność.

Podsumowanie

Plakaty mogą być stosowane w różnych celach, przede wszystkim reklamowych, ale również do promowania dowolnych wydarzeń kulturalnych (np. plakaty teatralne, plakaty filmowe) czy propagowania lokalnych inicjatyw czy imprez sportowych. Rosnącą popularnością cieszą się plakaty dekoracyjne, które we współczesnych domach skutecznie zastępują tradycyjne obrazy, stanowiąc rewelacyjną ozdobę ścian: od salonu, przez sypialnię i pokój dziecięcy, po wnętrza kuchni i łazienek. Plakaty drukuje się przede wszystkim formatach: A4, A3, A2, B3 i B2 oraz C3 i C2. W przypadku plakatów do wnętrz, które planujemy wyeksponować w ramach – kluczowa jest dostępność odpowiadających nam ram w wybranym formacie (czasem lepiej podjąć decyzję o wymiarach wydruku, po wcześniejszym znalezieniu ramy).