Reklama zewnętrzna – czym jest i jakie są jej zalety?

utworzone przez | 12 października 2020 | 0 komentarzy

12 października 2020 | 0 komentarzy

About The Author

Reklama zewnętrzna, nazywana również reklamą outdoorową lub OOH (z j.ang. out of home), to reklama prezentowana przy zastosowaniu odpowiednich środków / nośników na zewnątrz budynków, w otwartej przestrzeni. Celem tego rodzaju reklamy jest dotarcie do maksymalnie szerokiego grona odbiorców, również tych osób, które na co dzień unikają przekazów reklamowych w radiu czy telewizji, są mistrzami ekspresowego wyłączania lub skutecznego omijania wzrokiem reklam serwowanych im na portalach społecznościowych. Nośniki reklam zewnętrznych zlokalizowane są najczęściej w miejscach użyteczności publicznej, przede wszystkim przy ciągach komunikacyjnych – pieszych, rowerowych i samochodowych, a także w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. Jakie funkcje pełni reklama zewnętrzna? Jakie rodzaje reklamy outdoorowej są najczęściej stosowane?

Reklama outdoor – definicja reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna to reklama outdoorowa, nazywana również reklamą OOH. Outdoor oznacza właśnie zewnętrzny lub plenerowy, czyli coś znajdującego się na wolnym powietrzu. OOH to z kolei skrót zwrotu w języku angielskim: out of home, czyli poza domem.

Przeciwieństwem reklam zewnętrznych są reklamy typu indoor – reklamy wewnętrzne.

Reklamami zewnętrznymi będą więc te formy przekazu marketingowego, które do konsumentów docierają poza ich miejscem zamieszkania. Reklamy outodoorowe lokowane są najczęściej w ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu – na poboczach ulic, dróg i autostrad, przy chodnikach i deptakach. Za reklamę typu OOH uznaje się również reklamy umieszczane w środkach komunikacji miejskiej (zarówno w pojazdach, jak i na przystankach) oraz w galeriach handlowych czy kinach.

Reklame zewnętrzną cechuje nienachalność i szacunek do prywatności konsumenta – odbiorca nie czuje się „atakowany” reklamą, bo przekaz nie jest adresowany konkretnie do niego, a do szerokiego grona różnych odbiorców, bez podziału na płeć, wiek czy zainteresowania. Wysokiej jakości reklama zewnętrzna coraz częściej harmonijnie integruje się z przestrzenią publiczną, nie zaburzając jej estetyki i równocześnie pozostając bardzo skuteczną w docieraniu do potencjalnych odbiorców.

Skuteczność i cele reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna to reklama nastawiona na szybkie przekazanie treści / informacji. Jej skuteczność zależy więc przede wszystkim od odpowiedniego projektu: minimalnej ilości informacji tekstowej i doskonałej grafiki, ale również od wielkości plakatu, lokalizacji, wysokości, odległości i kąta ustawienia powierzchni reklamowej w stosunku do ciągów komunikacyjnych / ruchu drogowego, a także atrakcyjności otoczenia i obecności innych bodźców wizualnych, które mogą odciągać uwagę od reklamy. Wszystkie wymienione czynniki pozwalają na ocenę atrakcyjności poszczególnych nośników reklam zewnętrznych i ich lokalizacji (metoda G-wert).

Różne rodzaje reklamy zewnętrznej mogą być formą samodzielnej promocji lub pełnić rolę wspomagającą / uzupełniającą dla innych rodzajów reklam (np. tych emitowanych w mediach czy wyświetlanych w Internecie). Celem reklam zewnętrznych – outdoorowych – może być promowanie danego produktu lub usługi, bądź budowanie świadomości marki. Konsumenci mają krótki (najczęściej kilkunastosekundowy) kontakt z reklamą, ale jest to kontakt powtarzalny, którego nie mogą samodzielnie regulować (poprzez wyłączenie reklamy – jak to robią w Interncie, czy przeskoczenie na inny kanał w trakcie bloku reklam emitowanych w telewizji) – to przyczynia się do oswajania marki lub produktu. Wielkoformatowe reklamy zewnętrzne i inne rodzaje reklam typu OOH docierają do odbiorcy masowego i oddziałują długofalowo.

Rodzaje reklamy zewnętrznej – nośniki reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna to szereg rozmaitych nośników, które różnią się między sobą zarówno gabarytami oraz miejscem ekspozycji, jak i materiałami zastosowanymi do ich wyprodukowania. Najogólniej można reklamę outdoorową podzielić na dwa rodzaje: reklamę podświetlaną i niepodświetlana. W ramach obydwu rodzajów reklamy typu outdoor będą znajdowały się różne nośniki reklamy zewnętrznej.

Reklama outdoor – podświetlana

Reklama outdoorowa podświetlana to reklama, w której zastosowano dodatkowe źródło światła. Celem podświetlenia jest podniesienie widoczności reklamy lub lepszego wyeksponowania najważniejszych treści, bądź kluczowych elementów grafiki. Reklama podświetlana może być również projektem, w którym odpowiednio dobrane światło zostało zintegrowane z danym nośnikiem treści i formą reklamy typu outdoor (np. świecące się światła na bilbordzie prezentującym samochód).

Do reklam podświetlanych często stosuje się plexi na wymiar, które dzięki swojej przezroczystości i odporności na warunki atmosferyczne, znajduą szerokie zastosowanie w podświetlanej reklamie zewnętrznej. Częstym połączeniem jest plexi z dibondem, zwłaszcza przy produkcji tzw. kasetonów, oraz plexi z folią samoprzylepną.

Outdoor – reklama zewnętrzna niepodświetlana

Reklama outdoorowa niepodświetlana to podstawowy i ekonomiczny zewnętrzny nośnik treści reklamowych. Tego typu reklama przeznaczona jest do eksponowania treści przede wszystkim w ciągu dnia (z wykorzystaniem naturalnego światła). Odpowiednio umiejscowiona reklama outdoorowa bez podświetlenia może być widoczna również po zmroku – w zależności od usytuowania ulicznego oświetlenia, oświetlenia budynków (również wnętrz obiektów – w przypadku reklamy typu outdoor stosowanej np. w galeriach handlowych).

Przykładem mogą być tablice z dibondu, czy też z plexi, ale również niepodświetlane kasetony. Do grupy reklam zewnętrznych bez podświetlenia zaliczają się wszystkie nośniki, które są odporne na czynniki atmosferyczne jak banery czy billboardy, ale również nośniki które nie są odporne na czynniki atmosferyczne, jednak wtedy są umieszczane np. w specjalnych gablotach. Przeykładem tego drugiego rodzaju reklamy zewnętrznej niepodświetlanej mogą być plakaty, które same w sobie nie są wodoodporne, ale za to często są umieszczane w specjalnych galotach lub za szybą, np. przystanku autobusowego, czy też po prostu pod zadaszeniem.

Diapazon reklamowy – szczególny rodzaj reklamy zewnętrznej

Diapazon to rodzaj reklamy outdoorowej niepodświetlanej – ma konkretny kształt, rozmiary i formę. Diapazon reklamowy jest dwustronną (treści reklamowe i informacje prezentowane są z obydwu stron tablicy), prostokątną (stawianą w pionie – krótszy bok jest podstawą diapazonu) tablicą ustawioną na solidnej, najczęściej betonowej podstawie. Krótszy bok diapazonu ma 130 – 140 cm, a dłuższy 190 – 200 cm.

DIapazon jest ustawiany w atrakcyjnych punktach miast i miasteczek, przede wszystkim w ciągach komunikacyjnych, które zapewniają optymalną widoczność prezentowanych treści zarówno osobom poruszającym się pieszo, jak i korzystającym z samochodów czy środków komunikacji publicznej. Za skuteczność przekazu reklamy umieszczonej na diapazonie odpowiedzialne jest nie tylko odpowiednie zlokalizowanie tablic reklamowych, ale również zastosowanie ich optymalnej ilości – diapazony najczęściej stawiane są w dużej ilości, w relatywnie niewielkich odległościach od siebie, co pozwala wzmocnić przekaz i podnieść efektywność kampanii. Kampanie reklamowe, marketingowe i informacyjne przeprowadzane z wykorzystaniem diapazonów mogą mieć charakter ogólnokrajowy lub lokalny, najczęściej są krótkoterminowe.

Nośniki reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna ma wiele form i formatów, być wykonana z różnych materiałów i umiejscawiana zarówno na budynkach i obiektach budowlanych oraz na różnego rodzaju konstrukcjach wolnostojących i w rozmaitych gablotach / witrynach.

Oto najczęściej spotykane rodzaje nośników reklam zewnętrznych:

  • billboardy – tablice reklamowe zewnętrzne, najczęściej dużych rozmiarów (powierzchnia reklamy ma przeważnie kilka metrów kwadratowych), umieszczane na ścianach budynków lub słupach i specjalnych konstrukcjach; reklamy zewnętrzne na billboardy wykonywane są na specjalnym, wysokiej jakości papierze plakatowym i mocowane za pomocą odpowiedniego kleju nanoszonego na powierzchnię, do której przyklejana jest reklama;
  • plakaty i afisze – jednostronnie zadrukowany papier plakatowy / afiszowy, charakteryzujący się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne, plakaty i afisze mogą mieć różną wielkość i kształt, najczęściej przyklejane są na słupach i tablicach ogłoszeniowych, ale również na ścianach czy szybach / witrynach sklepowych, plakaty mogą być również umieszczane w specjalnych gablotach, np. będących elementem konstrukcyjnym wiat przystankowych;
  • banery – reklamy dużych rozmiarów, drukowane na różnych materiałach (najczęściej na papierze i siatce PCV);
  • mobil – mobilna, dwustronna forma reklamy typu plakat, baner lub billboard, najczęściej montowana na specjalnej konstrukcji i wożona na przyczepie ciągniętej przez samochód, dla podniesienie skuteczności przekazu reklamie wizualnej może towarzyszyć reklama dźwiękowa puszczana z głośników;
  • citylight – forma plakatu, umieszczonego w specjalnej gablocie / ramie i podświetlonego od wewnątrz, tego typu nośniki spotyka się najczęściej w miastach, w ciągach komunikacyjnych pieszych, na przystankach autobusowych, tramwajowych i kolejowych, najczęściej drukowane citylighty mają rozmiar 120 x 180 cm;
  • sandwich – dwustronna reklama umieszczana przede wszystkim na słupach oświetleniowych (obejmująca słup), drukowana na papierze plakatowym, najczęściej w rozmiarze 100 x 140 cm i umieszczana prostopadle do ruchu samochodowego i/lub pieszego;
  • car wrapping – reklamy zewnętrzne umieszczane bezpośrednio na pojazdach (samochodach osobowych, pojazdach komunikacji miejskiej) w formie wysokiej jakości naklejki, alternatywą dla oklejania pojazdów jest zastosowanie reklamy magnetycznej (łatwo zakładana i zdejmowana);
  • reklamy wielkoformatowe – to reklamy posiadającej powierzchnię 100 metrów kwadratowych i więcej, tego typu reklamy umieszcza się na ścianach budynków (rzadziej w formie reklam wolnostojących, przede wszystkim ze względu na wielkość i koszt ewentualnej konstrukcji); reklamy wielkoformatowe wykonuje się najczęściej z siatki winylowej (przepuszczającej światło) lub pełnego winylu (nie przepuszczającego światła);
  • infoscreen – nowoczesne reklamy zewnętrzne, mające postać dużych, płaskich ekranów, na którym mogą być emitowane dowolne reklamy i informacje, inforscreen umieszczane są przede wszystkim w topowych lokalizacjach w miastach – na najważniejszych skrzyżowaniach lub okolicach najpopularniejszych stacji metra itp.
  • oklejanie witryny – jest to forma reklamy zewnętrznej w której oklejamy witrynę sklepu lub lokalu usługowego bądź użytkowego za pomocą folii róznego rodzaju, pozwala nie tylko na przedstawienie reklamy czy informację, ale umożliwia jednocześnie zasłonięcie widoku przechodniom na to co dzieje się w środku. Reklama zewętrzna wykonana na witrynie może charakteryzować się różnymi właściwościami w zależności od zastosowanej folii oraz rodzaju grafiki. Dla przykładu folia typu OWV pozwala przedstawić reklamę lub informację przy jednoczesnym zabezpieczeniu lokalu od niechcianych obserwatorów z zewnątrz przy jednoczesnym zachowaniu dopływu światła naturalnego z zewnątrz. Jednak kiedy do wykonania reklamy zewnętrznej na witrynie naszego lokalu zastosujemy folii monomerycznej z pełną grafiką na szybie, odetniemy się zarówno od zaglądających przechodniów i wpadającego światłą z zewnątrz.

Wady i zalety reklamy zewnętrznej

Reklamy zewnętrzne, podobnie jak każda inny rodzaj reklamy, ma swoje mocne i słabe strony – poznajmy zalety i wady reklamy zewnętrznej.

Zalety reklam typu outdoor

Reklamy zewnętrzne docierają w krótkim czasie do bardzo szerokiego grona odbiorców, gwarantując tym samym wysoki współczynnik kontaktu przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym. Powszechność reklamy outdoor-owej (ten sam przekaz jest najczęściej prezentowany równocześnie w wielu miejscach, również w niewielkich odległościach od siebie) i długi czas ekspozycji gwarantuje jej utrwalenie w pamięci odbiorcy i znacząco zwiększa prawdopodobieństwo, że w odpowiednim momencie, np. podczas podejmowania decyzji zakupowej – konsument przypomni sobie właśnie o tym, a nie innym produkcie. Odpowiednio skonstruowany przekaz reklamy zewnętrznej (z minimalną ilością tekstu i czytelną grafiką) jest prosty i zrozumiały dla maksymalnej liczby osób.

Wady reklamy typu outdoor

Reklamy outdoorowe mają również swoje wady. Do tych najczęściej podkreślanych należy ingerencja reklam typu OOH w krajobraz, nazywana również jego wizualnym zanieczyszczeniem oraz uciążliwość niektórych form i treści (np. rozpraszanie uwagi kierowców, emitowanie rażącego światła). Zwraca się również uwagę na fakt, że nagromadzenie zbyt dużej ilości reklam zewnętrznych na stosunkowo niewielkiej przestrzeni może negatywnie wpływać na czytelność i skuteczność przekazu. Minusem reklamy zewnętrznej może być również krótki czas na przyswojenie jej treści, ale tę wadę równoważy długi czas ekspozycji i powtarzalność reklam.

Reklama zewnętrzna – przepisy

Każda reklama outdoorowa musi być bezpieczna dla ludzi i zwierząt, obiektów budowlanych oraz różnego rodzaju pojazdów oraz zgodna z przepisami i regulacjami prawnymi, które jej dotyczą – zarówno w kwestii przepisów budowlanych, jak i w kontekście prezentowanych treści.

Konstrukcje reklam wielkoformatowych i billboardów muszą być wykonane zgodnie z regułami sztuki budowlanej i aktualnie obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego. Reklamy zewnętrzne muszą także uwzględniać wszelkie kwestii estetyczne i architektoniczne, w zakresie dozwolonego sposobu wykorzystania danego obiektu, a w przypadku reklam wolnostojących – przestrzeni publicznej w danym miejscu. Zabronione jest m.in. umieszczanie reklam na obiektach zabytkowych, jeśli istnieje jakiekolwiek ryzyko uszkodzenia takiego obiektu czy budynku. Nie wolno również umieszczać reklam zewnętrznych na ogrodzeniach cmentarzy (i w odległości minimum 50 metrów od nich) oraz w miejscach pamięci narodowej (i w odległości minimum 30 metrów od nich).

Odrębne przepisy regulują kwestie związane z treścią reklam. Całkowicie zakazane jest umieszczanie w przestrzeni publicznej reklam zawierających treści dyskryminujące, szowinistyczne, nacjonalistyczne, nakłaniające do przemocy i przestępstw lub wywołujący nieuzasadniony lęk. Treść reklam nie może ponadto wprowadzać konsumentów w błąd, odwoływać się łatwowierności dzieci czy przesądów, ani dyskredytować konkretnych towarów i usług oraz osób i zawodów (zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji). Każda reklama zewnętrzna powinna zawierać czytelne dane pozwalające na jednoznaczną identyfikację jej właściciela.

Rynek reklamy zewnętrznej w Polsce – ceny

Rynek reklamy zewnętrznej w Polsce stale się rozwija, zarówno pod względem jakości oferowanych usług, jak i ilości przedsiębiorców działających w tej branży. Chcesz zlecić wykonanie reklamy outdoorowej? Szukasz producenta, który zaproponuje Ci produkt w 100% spełniający Twoje oczekiwania? Zależy Ci na świetnej jakości i dobrej cenie? Poproś o wstępną wycenę zlecenia wybranych producentów, a po jej otrzymaniu – zapytaj o szczegóły dotyczące materiałów, które uwzględniono w wycenie oraz o technologie, które zostaną zastosowane podczas realizacji zamówienia. Wybierz ofertę, która najlepiej wpisuje się w Twój projekt i gwarantuje Ci realizację zlecenia na naprawdę dobrym poziomie.

Podsumowanie

Reklama zewnętrzna występuje w wielu rodzajach – to m.in. billboardy, banery reklamowe, plakaty i afisze czy citylight. Cechą wspólną wszystkich reklam typu outdoor jest ich lokalizacja poza miejscem zamieszkania konsumentów. Reklamy zewnętrzne mają docierać do odbiorcy masowego.

Sprawdź również:

Czym jest reklama wewnętrzna?

Jakie są formaty i wymiary plakatów?

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy się tworzyć pomocne i wartościowe treści, dlatego będziemy wdzięczni za ocenę tego artykułu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwadzieścia − 16 =