Monomer, polimer, polimeryzacja – definicje

Monomer i polimer to określenia używane w chemii, nazywające cząsteczki i substancje chemiczne, będącemu budulcami m.in, tworzyw sztucznych. Oto kilka najważniejszych definicji związanych z tym zagadnieniem:

  • monomer to małocząsteczkowy związek chemiczny, czyli cząsteczki związku chemicznego lub kilku związków chemicznych, które są zdolne do polimeryzacji (z cząsteczkami identycznymi lub cząsteczkami innych związków chemicznych), w wyniku której powstają związki wielkocząsteczkowe – polimery;
  • monomery syntetyczne – wykorzystywane do syntezy polimerów syntetycznych, czyli tworzyw sztucznych; do monomerów syntetycznych zalicza się m.in. etylen (monomer polietylenu) oraz jego pochodne: chlorek winylu (PCV), propylen, akrylamid;
  • polimeryzacja – proces łączenia się małocząsteczkowych związków chemicznych w związki wielkocząsteczkowe, czyli monomerów w polimery;
  • polimery to wielkocząsteczkowe substancje chemiczne o bardzo dużej masie cząsteczkowej – polimery naturalne stanowią jeden z podstawowych budulców organizmów żywych, a polimery syntetyczne są podstawowym budulcem tworzyw sztucznych oraz produktów chemicznych powszechnego zastosowania, m.in. farb i lakierów, klejów, smarów i olejów przemysłowych itp.

Polimery syntetyczne, pozwalające na wytwarzanie rozmaitych tworzyw sztucznych, znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach życia i rozmaitych branżach, m.in. w: medycynie, elektronice, elektrotechnice, gospodarstwach domowych, budowie oraz reklamie i marketingu. Do najpopularniejszych polimerów należą: polietylen (PE), polipropylen (PP), polistyren (PS), nylon i kauczuk syntetyczny.

Elementy składowe folii samoprzylepnej

Folie samoprzylepne monomeryczne i folie samoprzylepne polimerowe składają się z trzech podstawowych warstw: warstwy właściwej folii (monomeru lub polimeru), warstwy kleju oraz nośnika / podkładu.

Warstwa kleju / film klejowy

Warstwa kleju znajduje się bezpośrednio pod folią, od jej wewnętrznej / roboczej strony i jest obustronnie kleista. Najczęściej stosowanym w przypadku folii samoprzylepnych klejem jest przezroczysty klej akrylowy. To klej wodorozcieńczalny, dlatego folię samoprzylepną z warstwą kleju akrylowego można aplikować wyłącznie na oczyszczone i suche powierzchnie – woda obniżałaby właściwości klejące i osłabiała przyczepność folii.

W przypadku oklejania powierzchni z intensywnym, pstrokatym i/lub nieestetycznym tłem – można zdecydować się na folię z klejem w kolorze szarym lub czarnym. Takie rozwiązanie pozwala skutecznie zniwelować efekt przebijania tła przez folię i w stu procentach zamaskować oklejaną powierzchnię.

Rzadziej stosowaną alternatywą dla klejów akrylowych są kleje rozpuszczalnikowe, które charakteryzują się wyższą trwałością, wolniejszym starzeniem się warstwy kleju. Nie wchodzą one również w reakcje z wodą.

Nośnik folii samoprzylepnej

Trzecią warstwą folii samoprzylepnej jest jej nośnik / podkład. To najczęściej papier silikononowany, z którego folia odklejana jest dopiero podczas aplikacji na docelową powierzchnię. Papier może mieć różną gramaturę – im grubszy, tym łatwiej odkleić od niego folię podczas montażu. Dodatkowo papier może być silikonowany jednostronnie – wyłącznie od strony folii, co umożliwia oddzielenie warstw lub dwustronnie – również od strony zewnętrznej, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie produktu. Papier obustronnie silikonowany nie chłonie wilgoci z otoczenia, dzięki czemu nie kurczy się i nie powoduje falowania folii.

Laminat – dodatkowa warstwa ochronna

Każda zadrukowana folia może zostać pokryta dodatkową warstwą ochronną, czyli laminatem. To najskuteczniejszy sposób wzmocnienia i zabezpieczenia jej powierzchni przed uszkodzeniami mechanicznymi, promieniowaniem UV i wilgocią.

Folia monomeryczna – cechy i zastosowanie

Folia monomeryczna jest najtańszą folią samoprzylepną stosowaną do produkcji materiałów reklamowych i marketingowych. Jej trwałość oceniana jest na około 3 lata, co pozwala z powodzeniem stosować ją w kampaniach krótkookresowych.

Wadą folii monomerycznej jest brak elastyczności tego tworzywa. To cecha ograniczająca możliwość jej zastosowania – folie monomeryczne mogą być aplikowane wyłącznie na płaskie i gładkie powierzchnie, bez żadnych wytłoczeń i zagłębień czy pofałdowań. Ponadto powierzchnie, na które chcemy zamontować folie powinny być sztywne i stabilne rozmiarowo.

Folia monomeryczna stosowana jest do tworzenia elementów kampanii reklamowych i marketingowych przeznaczonych do montażu na płaskich i sztywnych powierzchniach: tablicach, szyldach i planszach (bezpośrednio lub po naklejeniu folii na płyty z tworzyw sztucznych, m.in. plexi, dibondu lub PCV). Materiały reklamowe / marketingowe nadrukowane na folię monomeryczną mogą być aplikowane na witryny i szyby w oknach wystawowych, a także na gładkie powierzchnie mebli i drzwi czy przepierzeń w przestrzeni biurowej. Z folii monomerycznej wykonuje się również tanie i efektowne naklejki, wlepki i etykiety – w różnych rozmiarach i dowolnych kształtach.

Więcej na temat folii monomerycznej możesz przeczytać w naszym wcześniejszym artykule: Co to jest folia monomeryczna?.

Folia polimerowa – cechy i zastosowanie

Folia polimerowa jest materiałem droższym od folii monomerycznej, ale trwalszym, zdecydowanie lepiej radzącym sobie w warunkach zewnętrznych, odporniejszym na oddziaływanie czynników atmosferycznych (w tym promieniowania UV i opadów) oraz bardziej uniwersalnym w zastosowaniu. Jej trwałość oceniana jest na około 7 lat, co pozwala z powodzeniem używać jej zarówno w kampaniach krótkookresowych, jak i w kampaniach średniookresowych.

Najważniejszą cechą i zaletą odróżniającą folię polimerową od folii monomerycznej jest elastyczność. Dzięki elastyczności folie polimerowe mogą być używane do aranżowania zarówno płaskich i gładkich powierzchni, jak i tych, które posiadają niewielkie przetłoczenia, wklęsłości i wypukłości czy falowania.

Folie polimerowe używane są do tworzenia bardziej zaawansowanych materiałów reklamowych i marketingowych, przeznaczonych do dłuższego eksponowania nawet w trudnych warunkach zewnętrznych. Folia polimerowa wykorzystywana jest przede wszystkim do produkcji materiałów reklamowych i marketingowych na samochody oraz dowolne tablice reklamowe i szyldy firmowe.

Obróbka i kolorystyka folii samoprzylepnych

Folie monomeryczne i folie polimerowe doskonale współpracują z nowoczesnymi, zaawansowanymi technologicznie ploterami drukującymi UV oraz ploterami tnącymi. Oba materiały mogą być dowolnie zadrukowywane (drukiem UV i drukiem eco-solventowym) i docinane z najwyższą precyzją, na dowolny kształt i rozmiar.

Druk na folii samoprzylepnej

Drukowanie na folii samoprzylepnej realizowane jest przede wszystkim na ploterach UV rolowych. Najwyższej jakości, zaawansowane technologicznie urządzenia mogą wykonać nadruk w każdym kolorze (możliwe jest również drukowanie na biało!) i na folii w dowolnym kolorze. Wszystkie barwy ujęte w projekcie będą wiernie odwzorowane, z zachowaniem ich temperatury i intensywności.

Cięcie folii samoprzylepnej

Docinanie folii samoprzylepnej monomerowej i polimerowej wykonywane jest za pomocą nowoczesnych ploterów tnących. Precyzyjny laser umożliwia realizowanie zleceń na naklejki różnej wielkości iw absolutnie każdym, nawet najbardziej skomplikowanym kształcie.

Kolory folii samoprzylepnej

Folie samoprzylepne dostępne są w szerokiej palecie kolorów, od folii w różnych odcieniach bieli, po głęboką czerń. Bazą dla wyjątkowych materiałów reklamowych mogą być również folie w kolorze srebrnym i złotym oraz folie przezroczyste / bezbarwne. Powierzchnia folii może być matowa lub błyszcząca – jedno i drugie w różnym stopniu.

Aplikacja folii samoprzylepnej

Produkty z folii samoprzylepnej w mniejszych rozmiarach i posiadające odpowiednio grupy podkład papierowy – są stosunkowo łatwe do samodzielnego montażu na wybraną, płaską powierzchnię. W przypadku aplikacji folii samoprzylepnej w dużych rozmiarach, w sytuacjach, w których produkt składa się z kilku elementów / pasów lub oklejana jest powierzchnia z wytłoczeniami, wypukłościami lub wklęśnięciami – najlepiej zlecić zadanie montażu doświadczonej ekipie profesjonalnych montażystów. To gwarancja uzyskania perfekcyjnego efektu aplikacji.

Podsumowanie

Folie monomeryczne i folie polimerowe to dwa rodzaje folii, najczęściej stosowane w tworzeniu materiałów reklamowych i marketingowych. To tworzywa łatwe do zadrukowania i docięcia na dowolny kształt, które można stosować zarówno na płaskich, sztywnych powierzchniach (folie monomeryczne), jak i powierzchniach posiadających zgłębienia i wypukłości (folie polimerowe). Materiały reklamowe wytworzone z folii monomerycznych i polimerowych mają zastosowanie krótko i średniookresowe, przeważnie od 3 do 7 lat.

Czy ten artykuł był pomocny?

Staramy się tworzyć pomocne i wartościowe treści, dlatego będziemy wdzięczni za ocenę tego artykułu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiemnaście − 13 =